Czym jest dla Nas field marketing?

W obszarze field marketingu działamy już od ponad 18 lat. Opierając się na doświadczeniach osiągniętych przez te wszystkie lata, postanowiliśmy stworzyć naszą listę top elementów, które, według nas, są najistotniejsze, czyli jak od A do Z zaplanować skuteczne działania w tym obszarze. Zapraszamy Was do lektury.

 

A jak Agencja

Skoro jesteśmy przy A, to zacznijmy od tego, że jeśli nie czujecie się mocni w tym obszarze, to warto skorzystać z profesjonalnej pomocy. Powierzenie tego zadania doświadczonej agencji marketingowej specjalizującej się w field marketingu, może się okazać strzałem w dziesiątkę. Nie tylko dobierzemy dla Was odpowiednie narzędzia i zaplanujemy działania, które pozwolą klientom lepiej poznać Waszą markę, ale też odciążymy w często żmudnych i czasochłonnych kwestiach formalno-organizacyjnych.

 

B jak Baza danych

Dane to potężne narzędzie w rękach każdego marketingowca. Dzięki nim wiemy kto, co lubi, czym się zajmuje, jakie produkty kupuje, a tym samym jesteśmy w stanie przygotować ofertę tak, aby skłonić go do zakupu. Warto zatem pozyskiwać leady sprzedażowe podczas prowadzonych aktywności, np. poprzez różnego rodzaju ankiety, konkursy, zabawy interaktywne lub aktywności w POS.

 

C jak Cel

Planując jakąkolwiek akcję zawsze trzeba mieć w tyle głowy cel, który musimy osiągnąć. Dlatego istotny jest dobór odpowiednich metod i narzędzi, które to umożliwią. Warto skonsultować wcześniej z agencją czy wyznaczone KPI osiągniemy organizując konkurs dla klientów, a może dla sprzedawców, roadshow czy dni otwarte.

 

D jak Doświadczenie

Dziś doświadczenie to nie tylko epizody posprzedażowe związane z użytkowaniem produktu, ale co ważniejsze, wszelkie odczucia oraz kontakty z produktem i/lub marką poprzedzające moment decyzji zakupowej. Klienci przymierzają ubrania przed ich zakupem, też online za pomocą specjalnych programów, sprawdzają auta podczas jazd próbnych czy chodzą na degustacje. W naszej pracy wdrażamy rozwiązania, które sprawiają, że ten moment staje się oryginalnym przeżyciem oraz umożliwiają testowanie i prezentują użyteczność produktu, budującym pozytywne skojarzenia z marką.

 

E jak Ekologia

Staje się coraz ważniejszym aspektem, który powinien być brany pod uwagę w trakcie planowania działań. Wpływ na to ma między innymi rosnąca świadomość ekologiczna klientów, którzy oczekują od marek odpowiedzialności w tym zakresie.

Dlatego i my mocno rozbudowaliśmy naszą ofertę o rozwiązania proekologiczne, które uwzględniamy w naszych ofertach. Począwszy od gadżetów wykorzystujących materiały pochodzące z recyklingu, poprzez optymalizacje procesów produkcyjnych, po warsztaty edukacji ekologicznej.

 

F jak Field Team

Odpowiedni ludzie na odpowiednim stanowisku to podstawa. Jedną z najbardziej zasadniczych kwestii jest dobór ludzi, którzy stworzą zgrany i efektywny team stojący za wdrażaniem strategii sprzedażowych i promocją produktu. Od wielu lat zajmujemy się tworzeniem terenowych sił sprzedaży. Opracowujemy i wdrażamy aktywności zespołu, spójne ze strategią marki. Dostarczamy przy tym wszelkich niezbędnych do realizacji celów narzędzi.

Mówiąc o terenowych siłach sprzedaży, warto wspomnieć o sprzedawcach, którzy często formalnie nie przynależą do struktur firmowych, ale których działania bezpośrednio przekładają się na wysokość sprzedaży, a także o hostessach i promotorach, którzy przejmują cześć zadań sprzedażowo – promocyjnych i uzupełniają działania field teamu. Dla nich również opracowujemy aktywności, które motywują i pobudzają do szybszego i efektywniejszego osiągnięcia założonych KPI.

 

G jak Guerilla marketing i marketing wirusowy

Dobre i oryginalne pomysły zawsze są pożądane. Często niewielkim nakładem można osiągnąć znaczne korzyści. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie w działaniach field marketingowych guerilla marketing i marketingu wirusowego. Ich potencjał nie jest do końca wykorzystywany. Podstawą jest znalezienie chwytliwego i oryginalnego pomysłu. A oba te obszary dają nieograniczone możliwości kreatywne.

 

H jak Hit and…

Atakuj i… wygrywaj, czyli dni otwarte i krótkie akcje promocyjne w punktach sprzedaży. Zwykle połączone są z obecnością promotorów lub handlowców marki oraz dedykowaną promocją dostępną tylko w danym dniu. Takie działanie oraz wcześniejsza lokalna komunikacja wydarzenia, daje możliwość podniesienia wyników sprzedażowych w konkretnych punktach sprzedaży i dla określonych produktów.

 

I jak Innowacje

Zachęcamy naszych klientów do korzystania z nowinek, które pojawiają się w różnych obszarach. Dzięki nim można wyróżnić się na tle konkurencji i pokazać się jako firma, która śledzi trendy i jest innowacyjna. Można to zrobić, np. poprzez wykorzystywanie AI do prezentacji produktu, stosowanie nowych, eko materiałów do produkcji POSM lub zastosowanie atrakcji opartych na nowoczesnych technologiach podczas organizowanych akcji. Możliwości są naprawdę duże.

 

J jak Jakość

Badanie jakości, zarówno w kontekście produktu, jak i procesu obsługi sprzedaży, jest niezwykle ważne, gdyż pozwala utrzymać standardy. Dlatego warto regularnie zbierać feedback od klientów za pomocą ankiet, programów polecających z możliwością podzielenia się swoją opinią czy bezpośrednich rozmów przedstawicieli, np. podczas dni otwartych. Z kolei do badania jakości obsługi przydatne są akcje typu Mystery Shopper, które dodatkowo mogą być połączone z konkursem sprzedażowym dla handlowców.

 

K jak Konkursy

Konkursy to sprawdzone rozwiązanie zarówno dla handlowców, sprzedawców, jak i klientów. Ich celem może być stricte sprzedaż. Wtedy z reguły szansa na wygraną połączona jest z osiągnięciem określonego poziomu sprzedaży lub w przypadku klientów z koniecznością dokonania zakupu. Z drugiej strony też pozwalają tworzyć ciekawy i wizerunkowy content związany z marką, głównie w social mediach i Internecie. Sharujące się treści pozwalają zyskać dodatkowych influencerów brandu.

 

L jak Lojalizacja

Czyli wszelkie działania mające zachęcić klientów do zakupu, a sprzedawców czy sieci handlowe do wydajniejszej sprzedaży. Mogą to być długofalowe programy lojalnościowe, w których za zebranie określonej liczby punktów za kupno produktów (klienci) lub sprzedaż (sprzedawcy) można otrzymać nagrody ze specjalnie opracowanych katalogów nagród lub krótkofalowe akcje, najczęściej powiązane z premierą produktu, wydarzeniem lub okresem w roku. Jedno się nie zmienia – wizja dodatkowego benefitu motywuje 😉

 

M jak Merchandising+

Skuteczny Merchandiser przede wszystkim buduje relacje ze sprzedawcami, bo to oni w głównej mierze mają bezpośredni kontakt z kupującymi. Dzięki temu może liczyć na wsparcie sprzedawcy i dowiedzieć się więcej. Dlatego warto, aby co pewien czas zaskakiwał swoich partnerów handlowych miłymi akcentami takimi, jak chociażby śniadanie i kawa podczas porannej odprawy, kubek – wizytówka z kontaktem dla handlowca czy szkolenie produktowe z nagrodą za jego ukończenie. Jest to niewielki wydatek, a zwraca się z nawiązką w dłuższym okresie współpracy.

 

N jak Nośniki POSM

Są orężem w walce o klienta „przy półce” jako wsparcie pozostałych działań. Dobry nośnik POSM powinien spełniać 3 podstawowe zasady:

  1. Intrygować, czyli przyciągać uwagę klienta do produktu na półce.
  2. Informować, czyli w zrozumiały i zwięzły sposób przekazywać komunikat klientowi.
  3. Inspirować – zachęcać go do podjęcia dalszego działania, np. kupna produktu, skorzystania z promocji, wzięcia udziału w konkursie czy odwiedzenia strony internetowej marki.

 

O jak Online + Offline

Zwłaszcza teraz, gdy konsumenci coraz więcej poszukują i kupują online, warto połączyć ze sobą te dwa światy i traktować je jako kompatybilne. Dla będących online można wprowadzić działania offline, które pozwolą im na przykład „doświadczyć” produktu przed jego zakupem. Z kolei offline warto wzmocnić onlinem i „podążać za klientem”, korzystając z zebranych leadów.

 

P jak Personalizacja

Współczesny klient coraz większą uwagę przywiązuje do tego, aby marka do niego pasowała, tj. nie tylko już pod kątem użyteczności i funkcjonalności samego produktu, ale nawet wyznawanych wartości. Ogromny potencjał w budowaniu tej więzi ma personalizacja. Począwszy od personalizowanych gadżetów czy akcesoriów z imieniem, zdjęciem czy ulubionym wzorem, przez dedykowany content, po oferty „szyte na miarę”. To zwiększa zapamiętywalność i sprawia, że klient przywiązuje się do marki, która jest taka jak on.

 

R jak Road shows

To kolejny element wychodzenia z działaniami do klienta. Chodzi o to, aby umożliwić mu bezpośredni kontakt: z produktem, aby mógł go poznać; z ekspertem marki, który go pozna, zdefiniuje potrzeby, dobierze ofertę i wyjaśni wątpliwości; z całym ekosystemem marki lub firmy, aby mógł się przekonać, że nabywa nie tylko określony produkt, ale też wartości, content, rozrywkę, dodatkową obsługę i możliwości.

W trakcie eventów road show ważna jest mobilność oraz możliwość atrakcyjnego zaprezentowania powyższych aspektów. Obecnie na popularności zyskują mobilne salony sprzedaży i punkty obsługi klientów. Obszar ten nie jest mocno wyeksploatowany, dlatego na pewno w atrakcyjny sposób wyróżni Waszą markę. Dzięki naszemu doświadczeniu możemy Wam w tym pomóc i stworzyć dedykowany truck, zarówno do 3,5 tony, jak i powyżej 7 ton.

 

S jak Szkolenia

O zasadności tego punktu chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Proces zakupowy w dużej mierze zależy od ludzi, dlatego ważne jest, aby mieli dostęp do nowoczesnych szkoleń z technik sprzedażowych, budowania kompetencji miękkich czy coachingu. Jeśli firma myśli o budowaniu długotrwałej współpracy i tworzenie silnego zespołu, warto zainwestować w ten obszar tworząc z ludzi ekspertów w swojej dziedzinie.

 

T jak Technologia

W dobie powszechnego wykorzystania technologii w praktycznie każdej dziedzinie życia, nie sposób pominąć tego aspektu podczas planowania działań. Warto podejść do niej jak do sprzymierzeńca. Dzięki niej bowiem możemy łatwiej i ciekawiej zaprezentować funkcjonalności produktu i pokazać nowoczesność brandu. My często wykorzystujemy technologię, aby ułatwić klientowi poznanie produktu przed jego zakupem, czyli doświadczenie, o którym pisaliśmy wcześniej. Jest to nieszablonowy, a zarazem bardzo atrakcyjny i często interakcyjny sposób zaznajomienia go z nim i z marką. Daje też duże możliwości wyróżnienia się, a to ważne, bo…

 

U jak Unikalność działań

… bo to przyciąga uwagę konsumentów. Firmy często prowadzą działania bazując na jednym, utartym i sprawdzonym schemacie, a to może sprawiać, że zaczną popadać w rutynę. Hołdujemy zasadzie, żeby do każdej akcji wprowadzić przysłowiowy „smaczek”, który wyróżni ją i dzięki któremu zapadniemy w pamięci konsumenta.

 

W jak Ważne daty

Każda okazja jest dobra, aby wprowadzić działania prosprzedażowe, a niektóre są wyjątkowo dobre 😉 Dlatego dla naszych klientów planujemy działania z okazji Bożego Narodzenia, Black Friday, wakacji, back to school, Walentynek, itd. A jeśli akurat nie ma w najbliższej perspektywie czasowej popularnego święta, to i tak znajdziemy okoliczność, aby przygotować aktywność dla konsumentów tak, jak przeprowadzone przez nas promocje konsumenckie „Z okazji bez okazji” dla jednego z producentów mobile.

 

Y jak Yes, You can do it all with Greenmark 😉

 

Z jak Zarządzanie zespołem

W trakcie naszej pracy wiele razy spotkaliśmy się z chęcią powierzania zewnętrznym firmom zadań związanych z rekrutacją i zarzadzaniem field teamem. Jesteśmy zdecydowanymi zwolennikami takiego rozwiązania, gdyż stanowi to potężne odciążenie dla firm. Sami świadczymy takie usługi, więc wiemy, ile pracy trzeba w to włożyć – począwszy od rekrutacji, zatrudnienia, szkolenia, po obsługę administracyjno – prawą i rozliczenia. Do sprawnego zarządzania zespołem wykorzystujemy też nowoczesne narzędzia w postaci aplikacji dedykowanej zespołom terenowym, sprzedawcom i promotorom. Dla nich stanowi ułatwienie w pracy dzięki listom zadań oraz możliwości raportowania, a nam pozwala na mierzenie efektywności pracy.

 

A co Wy byście dodali do tej listy?

Napiszcie do nas w komentarzu na Facebook i LinkedIn