Jeszcze parę lat temu szczytem proekologicznych działań wielu firm było posadzenie drzew przez pracowników w Dniu Ziemi lub podróż do pracy komunikacja miejską, aby uczcić w ten sposób Dzień bez samochodu. Na co dzień jednak ekologia nie była czymś, na co zwracano uwagę.

Teraz, na szczęście, powoli to się jednak zmienia. Firmy nie tylko zaczynają wprowadzać eco rozwiązania do swoich procesów produkcyjnych, ale też chętnie korzystają z nich podczas codziennej pracy. Staje się to o tyle proste, że na rynku pojawia się coraz więcej ciekawych opcji i eko pomysłów, które warto zaimplementować.

Przedstawiamy naszą subiektywną listę eko pomysłów, które z łatwością możecie wprowadzić w swoich firmach.

 

  1. Woda kranówka i bidony eko dla pracowników

Zamiast inwestować w plastikowe butelki i baniaki z wodą, lepiej promować to, o czym mówi wiele miast, czyli wodę kranówkę. W przypadku Warszawy aż 70% zapotrzebowania na wodę zapewnia Wisła. Woda ta wydobywana jest 7 metrów pod dnem rzeki, a następnie poddana zostaje odpowiedniemu uzdatnieniu, w tym wieloetapowej filtracji, ozonowaniu i dezynfekcji, dzięki czemu nadaje się do spożycia.

Do tego zamiast jednorazowych, plastikowych kubeczków warto zapewnić każdemu z pracowników jakościowy eko bidon lub eko kubek. Wybór materiałów jest naprawdę szeroki – PET z recyklingu, słoma, bambus, łuski ryżowe, łuski kawowe. Ciekawym pomysłem będzie też personalizacja. Kubek z własnym imieniem to świetny prezent dla pracowników i rozwiąże odwieczny problem znikających kubków w biurze😉

 

  1. Ekologiczne materiały promocyjne

Od razu nie stworzymy firmy w 100% przyjaznej środowisku, ale warto zaczynać od małych kroków. Jednym z nich może być wybór ekologicznych materiałów promocyjnych zamiast z tworzyw sztucznych. Zarówno ulotki, jak i katalogi mogą być wykonane z papieru z recyclingu. Warto też zwrócić uwagę czy drukarnia posiada certyfikat, np. FSC, gwarantujący dostawę drewna z kontrolowanych źródeł lub recyklingu i przyczyniający się do prowadzenia zrównoważonej gospodarki leśnej.

Na rynku dostępnych jest mnóstwo różnorodnych gadżetów eko – od długopisów, po odzież i akcesoria. Gadżety eko nie są już synonimem „bieda-gadżetu”, jak to miało miejsce jeszcze parę lat temu, gdy kojarzyły się one wyłącznie z kartonowym notesem i średniej jakości kartonowym długopisem. Od tego czasu rynek eko gadżetów bardzo mocno się rozwinął i dziś mamy naprawdę szeroki wybór dobrych jakościowo i ciekawych produktów.

Wbrew pozorom ekologiczne gadżety wcale nie muszą być drogie. Oczywiście, niektóre gadżety tanie nie są, ale dotyczy to raczej produktów markowych, unikatowych lub takich, gdzie proces produkcyjny nie jest  na tyle zmechanizowany i część pracy musi zostać wykonana ręcznie. Natomiast jest mnóstwo atrakcyjnych giftów, które nie pochłoną Waszego budżetu, a przy tym ich jakość nie odbiega od „standardowych” gadżetów. Sami też ostatnio dla jednego z klientów realizowaliśmy zamówienie na modne saszetki nerki wykonane z materiału pochodzącego z recyklingu. Jakość – gołym okiem nie widać, że to są przetworzone butelki PET, cena – praktycznie taka sama, jak w przypadku „standardowych” saszetek, a świadomość, że zrobiliśmy coś fajnego, bez szkody dla środowiska – bezcenna 😊

 

  1. Ekologiczna odzież

Skoro już jesteśmy przy gadżetach, to nie sposób nie wspomnieć o ekologicznej odzieży i tekstyliach. Już teraz możemy świadomie wybierać to, w co się ubieramy i gdzie kupujemy.

Ciekawy jest fakt, że duże sieci zaczynają też coraz mocniej promować eko odzież. H&M w tym sezonie proponuje sukienki i bluzki uszyte z tekstyliów z recyklingu, a także wegańską alternatywę dla naturalnej skóry, pozyskiwaną ze skórek winogron. Podobnie Zalando stworzyło ekologiczną kolekcję we współpracy ze skandynawskimi markami, czemu towarzyszy również proces przechodzenia na ekologiczne opakowania.

Pracodawcy mogą podążyć tym trendem zapewniając pracownikom jakościową odzież w klimacie eko. Koszulki, koszule, bluzy wykonane z certyfikowanej i 100% bawełny organicznej to podwójna korzyść. Przede wszystkim są przyjazne dla środowiska, gdyż ich produkcja zużywa mniej wody i energii oraz wytwarzanych jest mniej gazów cieplarnianych. Po drugie, naturalny materiał jest bardziej komfortowy dla ciała, a ubranie starczy na dłużej.

 

  1. Edukacja poprzez eko warsztaty

Eko warsztaty mogą być jedną z atrakcji podczas wydarzenia lub cały event możemy zorganizować w temacie eko. Zachęcamy do edukowania pracowników i ich rodzin z tego, jak wdrażać ekologię w swoim codziennym życiu. Jest to nauka i świetna zabawa w jednym. Może być zarówno w formie stacjonarnej i online, dopasowana do każdej grupy wiekowej i zorganizowana w różnorodnych formach. Chętnie zorganizujemy dla Was warsztaty o zróżnicowanej eko tematyce:

  • Wnętrza – warsztaty tworzenia mebli i dodatków z odpadów, tworzenie lasu w słoiku
  • Kulinaria – zdrowe gotowanie, less waste
  • Uroda – robienie eko mydełek, domowa pielęgnacja, tworzenie naturalnych kosmetyków
  • Moda – nadawanie ubraniom drugiego życia, wspólne tworzenie biżuterii
  • Ogród i balkon – jak założyć własny mini-warzywnik, tworzenie domków dla owadów
  • Nauka segregacji odpadów poprzez gry i konkursy

I wiele więcej.

 

  1. Eko team building

Skoro o eventach już mowa, to ekologia może być świetnym motywem przewodnim firmowej integracji i team buildingu. Wspólne działanie na rzecz naszego otoczenia mocno angażuje i aktywizuje grupę. Tym bardziej, jeśli robimy to poprzez zabawę lub zawody, podczas których uczestnicy mogą poczuć nutę pozytywnej rywalizacji. Dlatego chętnie organizujemy firmowe olimpiady sportowe lub naukowe, różnego rodzaju gry w typie miejskich czy escape roomów, a wszystko w duchu eko. Formy aktywności mogą mieć bezpośredni wpływ na środowisko, jak na przykład zyskujący na popularności plogging, czyli bieganie połączone ze zbieraniem śmieci, zorganizowane w formie firmowych zawodów lub pośredni – poprzez zbieranie funduszy, które zostaną przekazane fundacji lub organizacji działającej na rzecz planety. Ważne jednak, aby firma i reprezentująca ją „góra” aktywnie uczestniczyła w tego typu integracji, dając tym samym przykład swoim pracownikom.

 

  1. Eko benefity dla pracowników

Standardem w dzisiejszych czasach jest oferowanie pracownikom dodatkowych benefitów w postaci prywatnej opieki medycznej, karty sportowej, ubezpieczenia czy kursów językowych. Niektóre firmy prześcigają się w pomysłach, jak w oryginalny sposób przyciągnąć i zachęcić pracowników. Tu też z pomocą przychodzi ekologia. Oto, co możecie zrobić:

  • Eko transport

Dojazd do i z pracy szybko (bez korków), zdrowo i bez szkody dla środowiska? Czemu nie! Dajcie pracownikom możliwość korzystania z rowerów, hulajnóg elektrycznych lub aut elektrycznych (mogących jeździć po buspasach). Możecie stworzyć własną flotę, z której pracownicy będą nieodpłatnie wypożyczać pojazdy lub skorzystać z oferty firm, które zajmują się takim wynajmem.

  • Karty lojalnościowe lub zniżki do eko sklepów

Konsumenci, czyli też pracownicy, są coraz bardziej świadomi. Co za tym idzie zwracają uwagę na to co i gdzie kupują. Wybierają produkty zdrowe, ekologiczne, od rodzimych producentów. Dlatego możecie podarować pracownikom karty lojalnościowe lub zniżkowe do sklepów i punktów usługowych oferujących eko produkty, jak na przykład eko kosmetyki, zdrową żywność czy do restauracji serwujących posiłki z eko składników.

  • Eko wyprawki

To może być miła niespodzianka dla nowych pracowników i pomoże przełamać pierwsze lody w nowej firmie. Eko wyprawka może zawierać to, co jest przydatne w nowej pracy, ale też być po prostu miłym gestem. A co może zawierać? Wszystko to, co przyjdzie nam do głowy i co pozytywnie będzie się kojarzyło z firmą – od ekologicznego organizera z kalendarzem, bluzę, torbę na zakupy, po zestaw do fitness, którego będzie można użyć w przerwie między pracą dla rozładowania napięcia i poprawienia samopoczucia. Wyprawka może być brandowana logo firmy lub personalizowana imieniem pracownika. Jak to mówią sky (and budget) is the limit.

 

  1. Udział w projektach ekologicznych

Takie działania wpisane są w strategię danej firmy. Wskazują kierunek, w którym ona podąża i przedstawia wartości, z którymi mogą utożsamiać się pracownicy.

Projekty te mogą być własne, jak w przypadku firmy Orange, która stawia na produkcję własnej energii elektrycznej. W tym celu planuje zbudowanie dwóch farm wiatrowych, dzięki którym już wkrótce zaoferuje klientom zieloną energię.

Firmy mogą też przystąpić i rozwijać już istniejące projekty. Przykładem może być aplikacja Too Good To Go. Stworzona została z myślą o restauracjach, knajpkach i sklepach, aby pomóc im w pozbyciu się w okazyjnej cenie tego, czego nie udało im się sprzedać. Ma to zapobiec wyrzucaniu dobrej żywności do kosza. Dla klientów to też benefit, bo już za 9,90 zł mogą nabyć posiłek wart około 30 zł. Coraz więcej znanych firm przystępuje do tego programu, np. Starbucks czy Costa Coffee.

My w naszej agencji Greenmark zdecydowanie stawiamy na ekologię. W końcu nazwa do czegoś nas zobowiązuje😉 Dlatego ciągle zgłębiamy i poszukujemy nowych, ciekawych i atrakcyjnych rozwiązań na każdą kieszeń… pardon, budżet. Każda przygotowana przez nas oferta dla klienta zawiera wariant z eko propozycją dopasowaną do zadanego briefu. Nawet wtedy, gdy w briefie nie ma mowy o eko, to chcemy Wam pokazać, że da się zrobić to samo, ale proekologicznie i tak samo fajnie. My już wybraliśmy bycie green i Wam chcemy też dać taki wybór. Włączmy wspólnie GREEN POWER 😊 Chętnie odpowiemy na Wasze pytania.

 

Zapraszamy do kontaktu z nami:
AGNIESZKA.WILCZEWSKA@GREENMARK.PL

 

Zaglądajcie na nasz FB
https://www.facebook.com/AgencjaGreenmark/